__________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________
Sigrid Steenstrup (1905-1993) fortæller i et interview om sin malestil: Jeg er vel det, man kalder naturalist, men ikke sådan, at jeg slavisk efterligner et bestemt motiv. Jeg prøver at skabe et malerisk rum opdelt i rytmiske takter, som understreger billedfladen, ligesom farverne har deres meget præcise relationer og musikalske arkitektur – ja, for resten holder jeg da ikke så meget af de mange forklaringer – de kan forenkles til, at jeg udnytter et motiv og omskaber det til et billede – er det ikke nok?
Sigrid Steenstrups malerier af landskaber i det nordjyske, mange fra Fur og flere fra Thy viser marker og bakker, som vi ser dem, når vi færdes i dem. Bakkerne rejser sig vekslende med U-formede dale og flade arealer. Men så får landskaberne alligevel deres helt særegne udtryk i hendes malerier, der giver anledning til nye iagttagelser. De skinner i gule og grønne nuancer. Fra det lysende, så beskueren næsten får ondt i øjnene til det dunkle med en melankolsk undertone. Limfjorden, søerne og vandhullerne er malet i magtfulde blå farver i solskinsvejr og grumsede i gråvejr. Træer trækkes i forgrunden med en række fyrretræer eller stikkende grene uden blade. Med en hæg sat i spil lader hun sig inspirere af japanismen i dansk kunst, hvor blomstrende frugttræer og krogede grene giver fantasi til noget mere end naturalisme. Når fiskenettet i maleriet fra Doverodde er trukket i forgrunden giver hun sin fortolkning af fiskerlejet. Det er på samme tid et traditionelt maleri med perspektiv, hvor Boddum Bisgaard ligger i baggrunden, og med et dristigt fladt og forenklet fiskenet. Denne fladevirkning og forenkling ses i flere malerier af køer på græs og i et maleri af høns om et vandtrug. De er i familie med Jens Søndergaards ekspressionistiske malerier. Hun malede flere portrætter og har malet stilleben og blomstermalerier. Men det er landskabsmalerierne, der er hendes bedste.
Udstillingen på Heltborg Museum viser malerier fra Thy, men langt de fleste motiver er fra Fur ved Færker Vig fra skrænten bag huset, hvor Sigrid Steenstrup boede fra slutningen af 1950’erne. Hun blev født og voksede op i velhaverkvarteret Hasseris pr. Aalborg. Faren var civilingeniør ved cementfabrikken Norden. Efter studentereksamen var hun elev på Peter Rostrup Bøyesens malerskole i København. En kort tid blev hun elev hos Marcel Gromaire i Paris. Hun debuterede i 1935 på Kunstnernes Efterårsudstilling, hvor hun udstillede i en årrække. Hun deltog med malerier på Charlottenborgs Forårsudstilling og havde flere separatudstillinger.
På udstillingen er der flere malerier fra udenlandsophold. Sigrid Steenstrup rejste i Frankrig og Spanien og på Mallorca. Malerierne herfra viser, hvordan omgivelserne gav hende fornyet inspiration, og igen gav hun sin helt egen fortolkning som i maleriet af det hvide hus med gule påskeliljer.
Fra ophold i Doverodde ved jeg, at hun malede blandt andet Oldtidshøje på Tvolm Hede (Ydby Hede), Modne Kornmarker ved Skibsted Fjord og Stormvejr ved Fjorden, men desværre har jeg ikke kunnet finde ejerne af malerierne. I Doverodde boede hun på et loftsværelse i Fjordstræde. På Fur boede hun forskellige steder sammen med maleren og fotografen Finn Finsrud (1914-86), indtil de byggede et hus af gamle ishuse på Fædammevej med udsigt til fjorden. Huset blev gradvist udvidet med et nyt rum af Finn Finsrud – i alt 23 rum, mange af dem meget små og flere med smalle dørkarme, så den magre Finn kunne forcere dem, men ikke den kraftige Sigrid. Så kunne han drikke i fred. Sigrid overtalte ellers Finn til at flytte med til Fur, fordi man ikke kunne købe alkohol på øen. Han fandt alligevel ud af at skaffe sig drikkevarer. Der er mange anekdoter knyttet til parret. En af dem er, da de flyttede på alderdomshjem, som det hed dengang. De skændtes og sloges så bravt, at plejepersonalet så sig nødsaget til at placere dem i hver deres værelse og langt fra hinanden. De ligger dog begravet ved siden af hinanden på Fur Kirkegård.
Tekst: Susanne V. Knudsen
Cookies
På sydthykunstforening.dk anvender vi cookies. Cookies er i mange tilfælde nødvendige for at få en hjemmeside til at fungere. Vi bruger cookies til at forbedre dit besøg.